fredag 7. juni 2019

Long time, no seam? -jo håndsøm, på middelalderplagg!

Jeg har to blogger..
Og den andre har fått mer oppmerksomhet det siste året, da det rett og slett var viktigere.
Denne er mest for min egen del, den andre er viktig for å få ut informasjon...

Men, jeg har sydd, og strikket... og gjort masse research siden sist likevel!
Det bare går av seg selv, sånn innimellom og på rundgang.

Akkurat nå ferdigstilles en middelalderhette, som kalles "cabuse", de har også blitt kalt "køyse".

Jeg startet på den på en middelalder workshop på Hordamuseet for leeenge siden. SÅ har andre prosjekter kommet "i veien", slik det ofte er med meg.. Jeg har mange "løse tråder", i dobbel forstand, når det kommer til mine hobbyer. Jeg liker variasjon, og jobber best under press eller som prokrastinering! :D

Vel, håndsøm og middelalder har vært tema de siste par ukene her på bjerget, og da ble det naturlig å ta opp igjen denne hetten.


 Selve hetten har samme fasong som den svarte bunadsluen min fra ytre Sogn. Og dette er også en hette som ble brukt over slike luer i regnvær. -så tradisjonen med disse hettene har holdt seg lenge.
Aagot Noss har skrevet om disse, og det er også en avbildet i boken "Bunader i Hordaland"

Her er en lenke til et eksemplar i digitaltmuseum: https://digitaltmuseum.no/011025126661/hette

Og en til : https://digitaltmuseum.no/011013613557/kjeyse-koyse-jolster


 Her sees den på retten. Og ser du godt etter så ser du hvor faldingen på innsiden går.

 Innsiden, nærbilde av sømmen. 100 % håndsøm. Vi -leker- ikke rekonstruksjon!


 Kappe-delen, skjermer godt i nakke og nedover på brystet. De originale har vært kneppet sammen i halsen med knapp og hempe. Eller en nål.

 Nærbilde av sømmene fra rettsiden. Pent arbeid, om jeg må få lov å si det selv.


 Enda et nærbilde av håndsømmen. Tette sting, 2-3 mm mellom dem.



Hele hetten på vrangen, så syns alle sømmene. Håndsøm, som jeg i sin tid sa ikke var noe for meg, har vist seg å være akkurat det motsatte. Jeg liker dette pirkearbeidet, det er en slags "meditativ" tilstand jeg går inn i når nål og tråd brukes på den riktig gamle måten. 

Akkurat denne hetten er kopiert etter en jeg fikk se i magasinet til UIB, for noen år siden.
Det er gjerne noe i dette med at menneskene var mindre " i gamle dager", for hetten er akkurat litt for trang til meg.

Jeg skulle uansett ikke beholde den selv, fordi den ble laget på denne workshoppen som ble arrangert av Bymuseet. Der kan alle interesserte komme og lage ting, enten til seg selv, eller til museet. Jeg fant dette flotte ullstoffet og tenkte med en gang på mønsteret jeg hadde tegnet av fra denne "cabusen", og ville prøve meg.

Samtidig holdt jeg på med svarthuen i silke, til min egen bunad, så tiden på denne workshoppen ble delt mellom silkelue og ullhette.  Silkeluen ble først ferdig, siden jeg skulle bruke den.. men den skal få sitt helt eget innlegg på bloggen! Det er den verdt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar